Erobret Sicilia med kjærlighet

En vakker mandag sent i september landet 45 personer fra Stamina Moa på Sicilia. De var klare for å innta øyen, som øyen har blitt inntatt av utallige fremmede makter oppgjennom historien. Så det var ikke noe nytt, det som var nytt var at erobrerne kom med kjærlighet. Og etter en uke kan vi bekrefte det hele, det var kjærlighet fra begge parter.

Sicila2

Det ekte Sicilia

Det er alltid litt kaotisk på flyplassen i Catania. Det har noe med det sicilianske lynnet å gjøre. Den ene etter den andre kom etter hvert ut med bagasjen, til slutt var det bare en som ikke hadde fått bagasjen. Det var ikke så rart, en enslig koffert var lagt på et annet bagasjebånd. Med alt og alle om bord, satte vi kursen mot vårt hotell de neste tre nettene, Albergo/hotel Sicilia. Beliggende 1000 meter over havet, midt inne på øya, var det et godt utgangspunkt for å utforske det vi kaller det ekte Sicilia.

Bilde 16

Vi startet neste dag med en interessant tur til keiserpalasset i Piazza Armerina, datert til 300 tallet e.kr.. Der fikk vi en fin innføring i hvordan de hadde bygget opp palasset. Det er imponerende å tenke på hvor langt framme de var på den tiden. De hentet de beste mosaikkleggerne fra Afrika, det var toaletter og et sinnrikt system for vannforsyningen. Fantastisk. Etter en lunsj hos Pepito i Piazza Armerina fikk vi en lapp fra Alvhild. Der sto det; vi vil på shopping. Så da satte vi kursen mot Sicilian Outlet Village. En landsby bygget opp kun for, ja nettopp, shopping. Om det ble så mye shopping vet jeg ikke, men det ble etter hvert en lystig stemning på cafeen.

Kornettspilling i tunnellen

Byen Assoro sto for tur neste dag. Vi ble sluppet av bussen noen kilometer nedenfor landsbyen. Der sto det helt tilfeldig en italiener å ventet. I sekken sin hadde han hodelykter. Vi var klare for tunneller og broer på den nedlagte jernbanen som Mussolini en gang fikk bygget. Vi startet med sang og kornettspilling av Kjell inne i den første tunnellen. Vakkert! Da vi ankom terrassen hjemme hos meg (Petter har hus på Sicilia) ble det, som seg hør og bør, servert noe godt i glasset. Med god utsikt og godt selskap ble det et strålende «pust i bakken opphold» etter en fin tur opp igjennom kulturlandskapet på indre Sicilia.

Lunsj hos Bar D’Agostino ventet. Han hadde fyrt opp vedovnen sin, og tryllet frem de deiligste pizzaer man kan tenke seg. Hjemmelaget Tiramisu til dessert gjorde måltidet til en drøm. Så var det selvsagt helt tilfeldig at det akkurat da kom et siciliansk folkemusikkband forbi. Og det ble dans. At ordføreren og politimesteren kom innom og ønsket oss velkomne satte en ekstra spiss på det hele. Vi fikk en omvisning i byen, på museet og på borgen. Hvem kan vel glemme innsatsen til Nunzio, Maria og Paolo. De ga alt for oss.

Når alle gjør som de vil blir stemningen ekstra god

På vei mot havet fikk vi låst opp borgen i Sperlinga. Liggende på en klippe må den ha vært vanskelig å innta var konklusjonen. Lunsj i Gangi, kåret til en av de fineste borgbyene i Italia var bra. Turen ned til Cefalu og havet var preget av en sving eller to. Dyktige sjåfører er fint å ha.

Etter noen dager på farten var det fint å roe ned tempoet litt. Annki, derimot, var klar med morgengymnastikk på stranden. Sindre var klar for å bestige fjellet som stiger opp fra Cefalu, så der var det noen av gjengen som ble med. Noen slappet av på stranden, og Hauge-søstrene… ja, de var på shopping. På kvelden møttes vi til felles middag. Ruslet lange 800 meter opp til restauranten. Gjert var fornøyd, han fikk pasta til forrett!

Ferden går videre

Palermo ventet på oss neste dag. Vi fant oss et torv som samlingsted. Så vandret vi rundt. Noen lengre enn andre. Favoritten ble vel kastanjemannen. Vi fikk med oss litt krigshistorie, hvor bombingen av Palermo i 1943 fortsatt er svært synlig. Etter lunsj satte vi kursen tilbake til Hotel Artemis og Cefalu.

Cefalu2-715x300pxl-shutterstock

På søndag var vi igjen på reisefot. Vi satte kursen mot vakre Taormina. Vi begynte med å kjøre langs havet før vi kom oss opp på autostradaen. Taormina er alltid populært. Det var bra med mennesker der også siste søndagen av september. Etter lunsj gikk kursen mot Hotel Santa Tecla Palace. Der trakterte Haldor flygelet som en mester. Petter ble satt på sidelinjen av Gjert, og vi hadde en flott avslutning av turen.

Sicilia var klare for å ta i mot Stamina Moa, og Stamina Moa var klare for å innta Sicilia. Med slike forutsetninger kunne det ikke annet enn å gå bra. Takk for en fantastisk tur!

Hilsen fra Petter

PS! På våre FB-sider kan du se flere bilder fra denne turen.