Fra kyst til kyst – Italia på tvers

Med sommeren på hell her i nord så var det med en skikkelig godfølelse vi startet sykkelturen ’Italia på tvers’ – i et deilig sommervær. Vi måtte jo bare svinge nedenom havet og vestkysten (neste gang vi skulle se havet var dette altså da på østkysten) før ferden fortsatte mot turens første overnattningsted; Villa Potenziani. Et hotell med mye historie; blant annet har prins Potenziani lenge vært eier av denne villaen. En storartet felles middag med tilhørende lokale viner ble servert på kvelden.

assisi-kirke-715pxl-shutterstock

Allerede første dagen satt latteren løst, og gruppen på 40 personer ble fort én enhet – selv om deltakerne kom fra både øst-, vest- og midt-Norge. Akkurat slik det skal være på slike turer!

For en utsikt vi har fra sykkelsetet!

Vi startet sykkelturen med å følge Frans av Assisi sine fotspor gjennom Umbrias grønne daler, opp over fjellsider med overnattningssteder i små og store byer som for eksempel lille Montefranco, den litt større byen Foligno samt Frans’ hjemby; Assisi.

Vi må jo også nevne vårt stopp på Cantina Antonelli. En guidet rundtur av kunnskapsrike Wendy gjorde sitt til at vi kanskje satte enda større pris på vinen og maten som vi fikk servert på denne vingården.

Den påfølgende etappen var en nytelse, å fra sykkelsetet, kunne skue ut over dalen og det fantastiske landskapet mens hjulene rullet lett i medvind… Herlig! … helt frem til motbakken opp til byen Assisi… Men vi klarte det også vi, med bravour!

Italia i miniatyr

Dagen etter fortsatte vi turen inn i regionen som ofte kalles et «Italia i miniatyr» – nemlig Marche, og byen Sassoferrato. Etter en lang gåtur til byens beste pizzarestaurant fikk vi belønningen i form av «ekte» italiensk pizza – deilig! Dette trengte vi etter å ha syklet opp turens lengste stigning – noe som faktisk føltes enklere enn forventet.

Herifra og helt ned til kysten byr kanskje Marche på sitt aller flotteste landskap. Det å, fra fjellene inne i landet, kunne ta seg frem på åskammene ned mot kysten, gjennom små middelalderbyer, er en sann fryd. Kan vel ikke si annet enn at vi alle storkoste oss – både med de flotte omgivelsene og sykkelveiene. At vi i tillegg fikk tid til å slappe av ved bassenget før vi ble servert en fantastisk lunsj gjorde nok også sitt til at vi følte oss priviligerte. Denne dagen var bostedet litt annerledes… Øverst i den lille byen Montemaggiore ligger det en borg som er bygget om til et ’Albergo diffuso’. Dette vil si at alle rommene ligger spredt rundt i hele borgen, alle med unik form og innredning. Med en ubetalelig 360 graders utsikt over området.

Middag med blandet, grillet kjøtt, utmerket vin av Sangiovese-druen, samt herlig humør gjorde at kvelden ble sen…. Gode minner!

strand-marche-715pxl-shutterstock

Vi har syklet fra kyst til kyst!

Tidlig neste dag så vi igjen kysten og havet. Denne gang på østkysten; Adriaterhavet med sin riviera. Det var store smil å se når vi trillet ned åsene mot byen Fano for ukens siste gelato(is)- stopp før vi syklet siste bit til hotellet.

Det gir en mektig følelse å, sammen med 40 andre, sykle ut på piren i Pesaro etter å ha syklet ’Italia på tvers – fra kyst til kyst’ – godfølelse!!

Video fra turen kan du se her;

Vel hjemme igjen ser vi tilbake på en herlig uke, og har allerede begynt å planlege og se frem i mot ny tur neste år. Da skal vi utforske en kanskje enda mer spennende region; da går turen til Abruzzo.

Gleder meg vilt allerede!