Innholdsrik tur!

Minnerik tur med en fantastisk gjeng!

Forsinket fly, mistet bagasje, endrede transfers, mistet telefon & pass og
brukket ankel!
Jada, vi kan garantert oppsummere denne turen med enda flere uregelmessigheter. Men det føles helt feil med tanke på all latter, den gode stemningen i gruppen, den
fantastiske italienske naturen og ikke minst en gruppe med fantastisk hyggelige
mennesker som var med på denne turen.

Helt naturlig tenker jeg da på det ‘norskeste’ ordspråket jeg kan tenke meg: ‘Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det’. Det er det som teller. Blir faktisk like imponert hver gang folk lever etter dette ordtaket… som svensk 🙂

Cinque Terre i strålende solskinn

Etter en noe trøblete start ankomstdagen startet vi med friskt mot første turdag. Med strålende sol tok vi da en heldagstur i Cinque Terre, denne velkjente nasjonalparken som via stier oppe i fjellsiden tar oss mellom de fem idylliske byene langs Ligurias Riviera.
Kupert, spektakulært, vakkert og ikke minst et fantastisk turterreng gjorde at smilene gikk fra øre til øre på alle man. Vandring, bading, gelato, lunsj og båttur gjør noe med en – for en herlig dag!

Opp, opp, opp på sykkel

Litt tunge ben hadde vi nok alle sammen dagen etter – og da skulle vi altså klatre
mange hundre høydemeter fra kysten og helt opp på fjellet for å sykle
‘strada panoramica’. En ubeskrivelig følelse. Og da mener jeg ikke klatringen men
utsikten… 😀
Håper og tror at det var verdt hard jobbing hver høydemeter når vi etterhvert samlet oss på toppen til en utrolig utsikt! Og derifra kunne vi nesten cruise hele veien ned til
La Spezia for en vel fortjent herlig lunsj!
Ettermiddagen bød på litt trafikk før vi trillet de siste kilometerne til vårt nye
overnattingssted i Sarzana. Bassenget ventet på oss…

På’n igjen

Neste dag startet easy langs strandgaten som følger hele Toscanas Riviera – Versilia. Dette skulle snart byttes ut til hard klatring. Vi måtte bare få i oss litt mat først.
Og hvilken lunsj vi ble servert! På den eneste restauranten i lille Montemagno ble vi servert en fantastisk lunsj. Herlige  lokale retter og fantastisk vin. Kanskje ble det litt for mye mat? Vi nøt det uansett.
Det drøyde dog ikke lenge før vi alle følte at vi måtte bruke energien vi akkurat hadde fylt på. Det gikk igjen oppover en god stund – og etter oppoverbakker venter jo som kjent nedoverbakkene….. Spennende veier, faktisk også litt ‘strade bianche’. Skummelt, men spennende!
Ankomsten til vårt nye overnattingssted Borgo Giusto var magisk. Kjapp insjekking på dette unike stedet hvor vi skulle bo de neste 3 dagene. Det tok ikke lange stunden før alle var samlet i bassenget. Magisk stemning!

Lucca

Med solen fra blå himmel suste vi neste dag videre mot den vakre byen Lucca. Ett ‘måste’ når man er i gamlebyen i Lucca er å sykle æresrunden oppå bymuren.
Deretter gikk det i rolig fart, kanskje litt for rolig for noen, på vår vei mot vingården Buon Amico. For ett sted – her fikk vi omvisning med etterfølgende lunsj – nydelig mat. Noen valgte korteste veien hjem, mens resten ble med guiden til Pinocchios hjemby Collodi, og så videre opp og over fjellet. Tøff, men fantastisk klatring. Imponerende gjeng!

Ekstraturgjengen

Dagen etter var nok enda mer imponerende. Meget velfortjent nøt halve gjengen livet med en avslappende dag rundt bassenget. Den andre halvparten tok heller fatt på
utfordringen med å sykle den klassiske Giro d’Italia- etappen ‘Abetone’. Ca. 1.000 høydemeter skulle bestiges på rundt 18 km. Vi trampet på og kom oss helt opp på toppen. Herlig følelse – kun overgått av nytelsen det var å få sette seg til bords for en deilig lunsj. Det var nok mat….

Cruisende inn til ‘Det Skjeve Tårnet’

Den siste dagen var selve ”cruiser”-dagen. Herlig når hele gjengen samlet ankom Pisa i et langt tog. Her ventet ‘Det Skjeve Tårnet’ på oss. En episk og mektig følelse når en samlet gjeng samlet seg for ”seierbildet” foran tårnet.

Det ble også litt tid på egenhånd i Pisa før avslutningsmiddag med etterfølgende filmvisning. Det ble ikke bare film fra årets tur denne gang, men også et glimt fra hva som kanskje venter oss på neste års tur…

Så nå kan vi leve lenge på minnene fra denne turen, samtidig som vi kan glede oss til neste tur. Lista er lagt og målet er satt!

Film fra turen ser du her:

Hjertelig takk for en herlig uke.